+46 707 107033
SV EN 

Release notes CloudOffice ver. 1.3.0.1

Produktion (illustration)
13.11.2020

Nya funktioner

Delsystem Produktion

Ett nytt delsystem har tillkommit, avsett för företagets produktionsplanering och -redovisning.
Systemet innehåller alla nödvändiga dokument, kataloger och rapporter.

Dokument Produktionsorder

Dokumentet Produktionsorder används för att planera produktionen och för att reservera råvaror eller komponenter för produktion. Dokumentet innehåller all nödvändig information om vilka varor som ska produceras, av vilka råvaror och enligt vilka specifikationer. Dessutom kan arbetsmoment som ska utföras anges. För de olika arbetsmomenten kan du uppge vilken personal som ska utföra arbetet och upprätta ett schema för dessa uppgifter.

Dokument Produktionsorder

Dokument Produktion

Dokument Produktion kan skapas baserat på dokumentet Produktionsorder och används för att registrera produktionsleveransen. Dokumentet skriver av råvaror från produktionslagret som använts för produktionen av varor och registrerar mottagandet av tillverkade varor på lagret. Om företaget använder batchhantering för sina produkter, registrerar dokumentet både avskrivning av råvarubatcher och nya batcher med varor som har producerats.

Kostnaden för tillverkade varor beräknas utifrån kostnaden för komponenter och råvaror som används för att producera varorna.

Dokument Produktion med batchnummer

Rapport Produktionsorder

Rapporten Produktionsorder används för att visa statistik över produktionsorder. För varje produktionsorder anges det vilka varor och hur mycket som beställts för produktion, hur många som lämnat företaget och hur många som finns kvar. Rapporten används för operativ planering i produktionen.

Rapport över produktion

Dokument Fraktsedel

Dokument Fraktsedel används för att lagra information och skriva ut dokument som krävs för transport av varor. Med dokumentet kan du snabbt fylla i alla nödvändiga uppgifter med hjälp av data från systemkataloger och ta emot färdigtryckta dokument. Utskriftsformulär har den standardstruktur och layout som antagits i Sverige, såsom Fraktsedel, Fraktetikett och CRM (planerad för nästa utgåva).

Fraktsedel

Katalog Varukoder

Katalog Varukoder används för att hantera statistiska varukoder. Uppgifterna från katalogen används för att bearbeta dokument som är relaterade till transport och export / import. Mer information om varukoder finns på Tullverket.se.

Register Varukoder

Förbättringar

Katalog Materialräkning (BOM – Bill of Material)

Katalog Materialräkning (BOM) innehåller specifikationer om vilka komponenter som varorna är tillverkade av, vilka uppgifter som måste utföras för produktion och hur lång tid det tar. Denna information används när du skapar dokument för produktionsorder.

För samma produkt kan du skapa flera materialräkningar, vilket gör att du kan behålla historiken om ändringar i materialräkningar eller ha olika delmaterialräkningar som används i olika situationer, till exempel när du använder olika råvaror eller arbetar med olika orderkvantiteter etc.

Materialräkning (BOM)

Rapport Lager rapport per batch / serienummer

Vi har uppdaterat Lager rapport per batch / serienummer, så nu visar den information om de varor som producerats i företaget. Rapporten visar uppgifter om tillverkade produkters batcher och detaljerad information om batcher för råvaror som använts för produktion.

Rapporten kan användas för batchhantering av produkter i enlighet med kraven från tillsynsmyndigheter, till exempel Livsmedelsverket. Läs mer om spårbarhet på Livsmedelsverket.se

Lagerrapport per batch